B vitamin, hår & dig.

Har du slitet och skadat hår? B-vitaminer kan hjälpa dig att få håret du önskar.

Håret är en stor del av mångas identitet. Vi färgar, klipper, stylear och har ofta en önskan om hur vi vill att håret ska se ut. Dessvärre är det inte alltid att håret lever upp till de förväntningarna vi har, om hur vi vill det ska vara.

Kanske tappar du mycket hår, tycker håret växer sakta och samtidigt upplever naglar som går av.

Då kan det bero på B-vitaminbrist! 

B-vitaminer har betydelse för flera processer i kroppen som till exempel bildning av röda blodkroppar, nervsystemet, hud, hår och naglar.

Processen startar från insidan!

Färdigutvecklat hår kan man göra lite med, men med rätt kost och tillskott kan du tillföra alla rätta näringsämnena för utveckling av nytt hår.

B–vitaminer har länge använts som en skönhetsprodukt för hår, hud och naglar. Det är för att B-vitaminer ger ditt hår den näringen som det behöver för att hålla sig friskt, starkt och glansigt.

Ett varierat och hälsosamt kosthåll innehåller oftast tillräckliga mängder av de flesta näringsämnen vi behöver. Brist beror oftast på för dåligt upptag eller otillräckligt intag.

Speciellt om du är vegan, vegetarian eller äter lite animaliska produkter bör man passa på att få i sig extra med B-vitamin.

Tecken på B-vitaminbrist

B-vitaminbrist kan kan vara svårt att märka, och symptom kan variera från person till person. Olika indikatorer kan vara:

  • håravfall, eksem och utslag
  • blekhet, slöhet och trötthet
  • inflammation i tungan och munnen
  • irritabilitet och depression
  • trötthet och yrsel
  • domningar och dålig balans

B-vitaminer lagras inte i kroppen så ett dagligt intag är nödvändigt. De olika B-vitaminerna fyller olika funktioner.

I Chewbear Hair hittar du B-vitaminerna B5, B6, B7, B9 og B12. Dessa B-vitaminerna är noga utvalt för att påverka hår, hud och naglar så att du har de bästa förutsättningarna för att få ett vackert och glansfyllt hår.

B5Hjälper till att syntetisera koenzym A, som hjälper kroppen att förbränna fett, kolhydrater och proteiner. Finns i inälvor, ägg, spannmål och grönsaker.
B6Främjar bildandet av hemoglobin, vilket är viktigt för att transportera oxygen runt om i kroppen. Finns mest i kött från fågel och gris, lever och ägg.
B7 – BiotinOckså kallad för skönhetsvitaminen, kan hjälpa till med hår- och nagelväxt. Läs mer om biotin här. Finns särskilt i lever och ägg.
B9 – FolatBetydelse för att upprätthålla en normal celldelning. Finns mest i gröna grönsaker
B12Har många viktiga funktioner i kroppen. Finns endast i animaliska livsmedel, men inte i grönsaker, och därför kan brist uppstå hos vegetarianer och veganer. Läs mer om B12 här.

B-vitaminer och hår

Två björnar med Chewbear Hair är tillräckligt för att få i sig rekommenderad dagsdos med B-vitaminer. I tillägg så innehåller Chewbear Hair andra vitaminer och mineraler som kan påverka hud, hår och naglar.